MOTTO ŻYCIOWE

..nie możesz zatrzymać dnia
ale możesz go nie stracić..


AKTUALNOŚCI

niedziela, 21 lutego 2016

Pięć Przemian od kuchni.

W pierwszym wpisie o 5 Przemianach pisałam o podstawach [możecie o tym poczytać TUTAJ], dziś chciałabym poruszyć temat przepisów, czyli jak zastosować 5 Przemian w kuchni. Dużo czytałam, jak to w praktyce właściwie wygląda i każda pozycja mówiła o czymś zupełnie innym. Wciąż czekam na kilka książek, które zamówiłam, by pogłębić swoją wiedzę - wszak jestem tak naprawdę na samym początku tej przygody. Udało mi się jednak zebrać najpopularniejsze produkty i zamknąć je w tabeli, która ułatwi mi na pewno gotowanie wg 5 Przemian. A może także i Wam :)
Jak możecie zobaczyć, w tabeli umieszczone są produkty z różnych Przemian, podzielone na grupy spożywcze, ale także na ich działanie - neutralne, ogrzewające i wychładzające. Zgodnie z zasadą 5 Przemian, produkty można podzielić na 5 grup - neutralne, ocieplające, mocno rozgrzewające, wychładzające i mocno wychładzające. Ja, dla ułatwienia, ocieplające i mocno rozgrzewające oraz wychładzające i mocno wychładzające wrzuciłam do jednej z dwóch grup [ocieplające i ochładzające], bo osobiście nie ma dla mnie znaczenia, czy coś mnie ogrzeje lekko, czy mocno. Ważne, że ogrzeje, a nie wyziębi.


Tabela wg Przemian i właściwości
[jeśli ktoś chciałby otrzymać tabelkę w wersji pdf,
dostosowaną do wydruku,
proszę o kontakt na priv,
adres podany w zakładce KONTAKT]

Dlaczego w ogóle rozdziela się produkty wg ich wpływu na nasz organizm? 
Wyobraź sobie, że wracasz do domu po godzinnym staniu na przystanku w temperaturze minus 5 stopni. Palców u stóp zapewne nie czujesz, a może i tych u dłoni, jeśli nie schowałaś ich wystarczająco dokładnie. Marzysz o czymś, co Cię rozgrzeje. Zazwyczaj wchodzisz do wanny pełnej gorącej wody i popijasz gorącą herbatę, najlepiej z miodem i imbirem. Tak, to na pewno Cię rozgrzeje.

I właśnie o to chodzi. Kiedy jest nam zimno, chcemy zjeść coś, co podniesie temperaturę naszego ciała. Odżywiając się wg 5 Przemian, sięgamy wówczas po produkty ogrzewające. Natomiast latem, kiedy chcemy ochłodzić nieco rozgrzane od słońca ciała, sięgamy po surowe owoce lub warzywa.

Jak możecie zobaczyć na obrazku - część produktów znajduje się w dwóch Przemianach lub mają podwójne działanie [np. neutralne i ochładzające]. To nie jest błąd. W wielu pozycjach wyczytałam bowiem, że niektóre warzywa mogą mieć na przykład słodki lub gorzki smak - w zależności od sposobu przygotowania, lub po prostu są słodko-gorzkie.

Duże znaczenie ma też sposób przyrządzania potraw i to także związane jest z potrzebami naszego organizmu w każdym okresie cyklu natury.

I tak jak zimą, robiąc wszystko, by ogrzać organizm, przygotowujemy dania zawiesiste, długo gotujące się, jak np. gulasze, czy duszone mięsa z warzywami, tak wiosną sięgamy po nowalijki i przyrządzamy lekkie zupy, a latem delektujemy się ochładzającymi surówkami, czy chłodnymi, surowymi owocami. To jest działanie w zgodzie z naturą. Takie postępowanie sprawia, że przynależymy do przyrody. Poddając się jej, jednocześnie współuczestniczymy w wielkim projekcie, jakim jest nasze ŻYCIE.

Wierzycie mi, że natura wie, co robi :)
Zaufajmy jej.

Na konie chciałabym jeszcze raz przytoczyć przepis na wspaniałe śniadanie [można było go zobaczyć niedawno na fanpage'u], sycące, ale przede wszystkim mega zdrowe. Dodam tylko, że nigdy nie lubiłam kasz, a kasza jaglana znalazła się w mojej kuchni niby przypadkiem, "dla dobra sprawy", i czekała na moje natchnienie. Jest to przepis całkowicie autorski :)



SŁODKO - OSTRA KASZA NA ŚNIADANIE


Pyszne śniadanie
z kaszy jaglanej i dodatków

[smak gorzki] wrząca woda
[smak słodki] kasza jaglana (dodana do wrzącej wody i ugotowana), po zdjęciu z ognia - łyżka miodu i banan
[smak ostry] starty imbir
[smak słony] odrobina wody mineralnej [jedynie po to, by móc przeskoczyć do kolejnego smaku ;)]
[smak kwaśny] mandarynka, kiwi



Po dodaniu każdego ze smaków mieszałam wszystkie składniki i dopiero wtedy dodawałam kolejne smaki.

Smacznego! :)

0 komentarzy:

Prześlij komentarz

Każde słowo jest ważne - dziękuję Ci za Twoje słowa :)

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Facebook Themes